# Kortingen
Klanten kun je op diverse manieren korting geven. Op deze pagina wordt uitgelegd wat het verschil is tussen Catalogus- en Winkelwagen Prijsregels. Verder vind je links diverse voorbeelden.
# Wat is het verschil tussen een Catalogus prijsregel en een Winkelwagen Prijsregel
Een Catalogus prijsregel is direct zichtbaar op de productpagina (eventueel na inloggen), terwijl een Winkelwagen prijsregel pas actief wordt zodra bekend is wat er in die winkelwagen zit, óf als er aan een bepaalde actievoorwaarde is voldaan.
# Voorbeelden Catalogus prijsregel
- Black Friday: 10% korting op alles, behalve op reeds afgeprijsde artikelen
- Voorjaarsactie: 20% korting op alle tuinmeubelen van merk X
- Zakelijke klanten die 10% korting krijgen op alles, behalve op rubriek Y
# Voorbeelden Winkelwagen prijsregel
- 10% korting bij aankoop van 3 producten van merk X
- Geen verzendkosten bij gebruik van code GRATISPOST
- 50 euro korting op alles in rubriek Y
Een prijsregel kun je van toepassing laten zijn op alle klanten, of alleen op klanten in een bepaalde Klantengroep. Ook kun je prijsregels stapelen: een catalogusregel hoeft een winkelwagen prijsregel niet uit te sluiten.
# Praktijkvoorbeeld
Een van onze klanten had een mooie kortingactie bedacht: Stapelkorting. Bedoeling was dat de korting alleen van toepassing was op artikelen van merk X. Bij aankoop van 1 artikel zou 10% korting worden gegeven, bij aankoop van 2 artikelen zou 20% korting worden gegeven en bij aankoop van 3 artikelen (of meer) zou zelfs 30% korting worden gegeven. Omdat pas in de winkelwagen duidelijk wordt hoeveel artikelen de klant heeft toegevoegd, betrof het hier dus een Winkelwagen prijsregel.
Het is raadzaam om in elk geval één Klantengroep aan te maken, voor testdoeleinden. Maak jezelf met een test-account exclusief lid van deze groep. Alle kortingsregels van Magento kun je namelijk instellen op één (of meerdere) klantengroepen. Zo kun je op je gemak een regel testen op juiste werking, voordat je deze van toepassing laat zijn op het “echte werk”.