# Attributen en attributensets
Attributen zijn datasetjes met aanvullende informatie over een product. Het meest bekende attribuut is "merk", wat bijna bij elk artikel voorkomt. Andere attributen zijn weer specifiek voor bepaalde categorieën. Zo zal je bij kleding het attribuut "Bluetooth" niet willen tegenkomen, maar wél bij communicatiemiddelen. Daarom werkt Magento (en Unishop) met attributensets: een verzameling van attributen die je aan een product of categorie kunt koppelen.
Huiswerkopdracht: Bedenk alle mogelijke attributen voor alle mogelijke producten! Bij kleding kun je denken aan "Geslacht" (man, vrouw, kinderen, unisex), "Materiaal" (wol, katoen), "Wasvoorschrift" (90 graden koken), "Waterdicht" (ja/nee) enz. Bij navigatiesystemen kun je denken aan "Updates" (nee, onbeperkt,12 maanden),"dekking" (Benelux, Europa, Wereld) en "Flitsinformatie" (nee, ja, abonnement). Leef je uit!
# Attributen
In Unishop kun je attributen aanmaken en beheren door te gaan naar Extra's > Tabellen > Voorraad > Attributen
. Als voorbeeld nemen we het attribuut "Merk".
Een product heeft natuurlijk maar één merk, dus vandaar dat we kiezen voor type dropdown. Onder de kop Opties gaan we vervolgens alle merken die we voeren toevoegen. Vooral bij merken ontstaat er al snel een behoorlijke waslijst, dus daarom is het van belang dat je een nieuw toegevoegd merk direct even aanklikt, om deze met de knoppen Omhoog
en Omlaag
op de juiste alfabetische volgorde te zetten. Dit bespaart je veel zoekwerk in de toekomst!
Bega niet de fout door voor elke categorie een attribuut "Merk" te maken. Hou het bij één grote vergaarbak, dat scheelt onderhoud.
# Overige velden
- Databasenaam: Gebruik hier alleen kleine letters en gebruik liggende streepjes _ in plaats van spaties
- Webshopnaam: Dit is de naam zoals deze op de webshop zal verschijnen bij filters en kenmerken
- Attributensets: Een beknopte weergave van de sets waar dit attribuut in voorkomt.
- Type: We onderscheiden verschillende soorten, waarover later meer.
- Gebruik als filter: Als je dit aanvinkt, dan kunnen bezoekers van jouw webshop - onder voorwaarden - op dit attribuut filteren. Zie ook deze pagina.
- Verplicht: Als je dit aanvinkt, dan MOET een artikel een waarde kennen voor dit attribuut voordat je hem kunt opslaan.
# Attributensets
Nu je een enorme stapel attributen hebt gemaakt, kun je deze aan een set toevoegen. Dat doe je door in Unishop te gaan naar Extra's > Tabellen > Voorraad > Attributensets
. In ons voorbeeld maken we de set "Jassen".
Onder het kopje Attributen kun je nu bestaande attributen toevoegen en verwijderen.
Belangrijk De volgorde van de attributen in de set is de volgorde zoals deze bij de specificaties wordt getoond op de productpagina. Hierbij vallen de attributen die op onzichtbaar zijn gezet natuurlijk weg. Deze volgorde staat overigens los van de volgorde van de filters. in Magento. Als je een attribuut op een andere volgorde wil hebben onder de specificaties, klik dan op het betreffende attribuut in Unishop en vervolgens op
Omhoog
ofOmlaag
.
# Attributenset toekennen aan een product in Unishop
Als je nu een nieuwe jas toevoegt aan de shop, kun je het artikel dubbelklikken in Unishop. Onder tabblad Webshop zie je rechtsboven dan Attributenset. Als je die wijzigt in "Jassen", kun je vervolgens de geselecteerde attributen juist zetten. Dat levert meer filter-opties op, maar de attributen waar je niet op wil filteren kun je ook onder Specificaties kwijt. Die specificaties worden altijd zichtbaar op de webwinkel zelf, zodra je de productpagina aanklikt.
Ook zie je hierboven een SEO Title en SEO Description. Die zou standaard onderdeel moeten zijn van elke attributenset, omdat anders de productnaam wordt gekozen en je (vanuit Unishop) geen invloed hebt op de description. Die kun je wel in Magento invoeren, maar beter is het om dit vanuit Unishop te doen. Je hebt dan op één plek invloed op de resultaten in Google!
# Slimme acties
Ridders kan – in overleg – zaken programmeren aan de hand van attributen. Denk bijvoorbeeld aan een attribuut “Verzendtoeslag” Ja/Nee. Stel dat je iets groots gaat versturen dat duurder is dan 75 euro, dus het artikel komt in aanmerking voor gratis verzending. Maar omdat het pakket zo groot is, betaal je bij PostNL een lengtetoeslag. Die vaste verzendtoeslag kun je dan bij grote/zware producten aangeven, zodat wij daar extra verzendkosten omheen kunnen programmeren. Ook kun je denken aan een attribuut "afhalen_verplicht", zodat klanten hem in de checkout niet per post kunnen laten bezorgen. Of een attribuut "niet-te-koop": een watersportzaak levert bepaalde motoren, maar de fabrikant eist dat ze niet "los" geleverd worden, maar alleen mogen worden ingebouwd door de klant. In plaats van een "KOOP"-knop, verschijnt er dan een knop: "Vraag offerte aan".
Zo'n attribuut "niet-te-koop" komt standaard wél bij de specificaties te staan op de betreffende productpagina. Wil je dat niet? Lees dan hier hoe je attributen aan en uit kunt zetten op de productpagina in Magento.